Bier en bomen

13 Jan

Thank god for colleagues. Niets is leuker dan bier te gaan drinken met mede-zp’ers* en te bomen over elkaars onderneming. Oplossingen en nieuwe invalshoeken voor elkaar bedenken, ideeën toetsen en elkaar het vertrouwen geven dat je op de goede weg bent.

In december voelde ik dat het na drie jaar zelfstandig ondernemen tijd was voor een volgende stap. Maar zoals ik al eerder blogde, borrelden er allerlei plannen en ideeën op die ik nog niet goed kon vormgeven. Dankzij onder meer Mireille Wortel en Sander Olislagers zag ik steeds duidelijker voor me welke kant ik op wilde, en ging ik brainstormen over mijn talenten, drijfveren en mogelijkheden.

Langzaamaan tekende ik de contouren van een Waanzinnige Plan, en dat liet ik enthousiast via Twitter aan Marcel van Driel weten, een kinderboekenschrijver die daarnaast ook Waanzinnige Plannen Goeroe is. “Sparren?” kreeg ik terug. Ja!

Na een avond met smakelijk bier en veel prachtige ervaringen van beide kanten, liep ik naar buiten met drie oneliners die ik op Delftsblauwe tegels boven mijn bureau ga spijkeren.

1. Voor niks is niet gratis
Soms lijkt werk op het eerste gezicht niks op te leveren, in geld uitgedrukt. Maar vergeet niet dat als je er bijvoorbeeld energie in steekt om een goed gelezen blog op te zetten, er zeker dingen uit kunnen rollen die wèl geld opleveren. Bovendien dient het als bewijs aan potentiële opdrachtgevers dat jouw dienst onderscheidend is en dat je goed bent in je werk. Hetzelfde geldt voor social media als Twitter. Tijd steken in het opbouwen van een netwerk loont. Mijn werk voor RedactiePartners heb ik bijvoorbeeld aan Twitter te danken.

2. Alles moet je plannen, behalve seks
Trek. Een. Plan. Begin niet zomaar in het wilde weg te aqcuireren/bloggen/twitteren/investeren. Going with the flow is een werkwijze die goed bij mij past, maar als je een bepaald doel wilt bereiken, heb je een deadline en een plan van aanpak nodig. Maar let op! Het is niet erg als je plan mislukt. Dat gebeurt namelijk ook. Maar dan weet je wel hoe je het in ieder geval níet moet doen. Handige tip om een concrete koers te bepalen: reverse engineering. Beeld je in hoe het is wanneer je je doel al bereikt hebt. Je hebt een waanzinnig boek geschreven, je hebt een webwinkel met de verkoopcijfers van Bol.com, whatever. Hoe ziet je werk er dan uit? Redeneer vervolgens terug, en bedenk welke stappen je hebt gezet om er te komen. Goede oefening voor onder de douche, aldus Marcel.

3. Hou eens op met “lastig” en “moeilijk”
Mijn persoonlijke valkuil. Na enige tijd zei Marcel: “je hebt in de tijd dat we nu zitten te praten, wel vijftien keer gezegd dat iets lastig of moeilijk is. En daardoor kap je mijn imput telkens af.” Oeps. Zie ik te veel beren op de weg? Schiet ik mijn ideeën te vroeg af? Het is niet erg om kritisch te zijn, maar soms moet je jezelf gewoon een schop onder je derrière geven en gaan met die banaan. Zie ook bij 2: het is niet erg als het vervolgens mislukt. Vraag dus aan je sparringpartner om eerlijk tegen je te zijn. Hij/zij heeft een objectieve blik. Maak er gebruik van.

Hopelijk ben ik op deze manier ook van waarde voor mijn collega-zp’ers. Ik ken mijn krachten en kwaliteiten, en daarmee help ik een ander graag verder. Voor nu in ieder geval dikke kudo’s voor iedereen met wie ik mijn plannen deel, en die er op zijn/haar manier een steentje aan heeft bijgedragen.

*Zelfstandig Professional. Weg met de term Zelfstandige Zonder Personeel. Het wel of niet hebben van personeel is niet relevant.

Geef een reactie

