Goede voornemens

31 Dec

Daar doe ik eigenlijk niet aan. Ik heb het liever over plannen of ambities. En daar ben ik het hele jaar mee bezig, niet alleen met Oud en Nieuw. O ja, en ik rook niet, dus dat scheelt waarschijnlijk ook.

Wat ik me wel realiseerde, terwijl ik alle eindeloze lijstjes van beste-dit-en-dat-van-2011 doornam, was dat ik afgelopen jaar bar weinig boeken heb gelezen. Terwijl ik dat juist wel graag wilde. Maar blijkbaar ontbrak het me aan de tijd of concentratie om aan het paginavreten te slaan.

Ik verheug me daarom dus enorm op het volgende jaar, omdat ik zin heb om alles in te halen op boekengebied wat ik afgelopen jaar heb laten liggen. In mijn mijn eigen boekenkast liggen nog stapels romans en nonfictie waarvan mijn ogen en hersenen beginnen te jeuken (in a positive way), en in mijn Moleskine Book Journal hou ik een wensenlijstje bij.

Een greep:
The Hunger Games, het eerste deel van de serie waar Marcel van Driel me nieuwsgierig naar heeft gemaakt. Maar ook het verhaal achter het beroemdste parfum ter wereld, Chanel no. 5. Voor mijn verjaardag kreeg ik twee boeken: By Nightfall van Michael Cunningham, en The Other Hand van Chris Cleave.

Ik ben een groot liefhebber  van Cunninghams stijl en heb genoten van The Hours en Flesh and Blood (aanrader!!). The Other Hand kende ik als Little Bee, maar de titel is aangepast voor de Britse markt. Tot slot ben ik ook erg benieuwd naar het vervolg op The Power of Six uit de Loriën-serie. Helaas zal dat boek nog heel even op zich laten wachten, volgens Penguin Benelux.

Maar er zijn twee boeken waarop ik écht niet kan wachten om ze te lezen: A Visit from the Goon Squad van Jennifer Egan en Skippy Dies van Paul Murray. Egan won met haar boek dit jaar de Pulitzer Prize en het wordt met loftrompetten en klaroengeschal mijlenver de hemel in geprezen. En naar Skippy Dies ben ik gewoon razend benieuwd omdat de hoofdpersoon op de eerste bladzijde doodgaat.

Nu ik dit zo teruglees, zal ik vanaf 1 januari 2012 in eenzame opsluiting moeten gaan om aan al die pareltjes toe te komen…! Maar voordat ik in mijn grot kruip, wens ik iedereen een fantasierijk en geïnspireerd 2012 toe!

2 Reacties to “Goede voornemens”

  1. elsbeth januari 2, 2012 bij 21:26 #

    ik heb A visit from the goon squad al gekocht maar ik zit ‘vast’ in Freedom van jonathan frantzen. ik ben ook bezig in ‘buzz aldrin, waar ben je gebleven’ (op aanraden van arjen lubach bij de vorige lamoer).

    • The Lost Marble januari 3, 2012 bij 16:51 #

      Ook een tip van Babauta: als je vastzit in een boek, leg het dan gewoon weg. Het moet wel leuk blijven, toch ;)? Ik kan trouwens echt niet wachten op Skippy Dies, lijkt me echt geweldig. Ennn… ik ga me aan een Duitse chicklit wagen! Deel van mijn ambitie voor 2012🙂.

Geef een reactie

