Kerstkaart aan tante Agaath

24 Dec

24 december 2011

Lieve tante Agaath,

Een vriendelijke kerstgroet van uw nichtje vanuit het altijd bruisende Amsterdam. Hoe hangen de slingers er dit jaar bij in Dooyendal? Heeft de burgemeester opnieuw beknibbeld op het decoratiebudget? Eigenlijk hoop ik voor u en alle andere Dooyendallers van wel, want dat sneue plastic kerstboompje dat elk jaar op de brink staat zou eigenlijk uit zijn lijden verlost moeten worden. Zelfs de medewerkers van Amnesty zouden ineenkrimpen bij het zien van zo’n armetierig excuus voor een kerstboom. Beter geen versiering, dan slechte versiering, niet?

Over slechte versiering gesproken: heeft u Foufou dit jaar ook weer een kerstelfpakje aangemeten? Vorig jaar had ik het idee dat uw kleine viervoeter er niet heel enthousiast over was. Toen hij zijn kerstmutsje aan flarden scheurde en over zijn kleine groene laarsjes piste, leek het mij wel duidelijk dat hij er minder van gecharmeerd was dan u. Dat vervolgens de rottweiler van buurvrouw Havergrot er met de rest van het roodgeruite dekkleedje vandoor ging, onderstreepte dat nog eens. Ik meende zelfs een kleine knipoog van Foufou aan Stoker te zien, maar dat kan ik me ingebeeld hebben.

Hoe dan ook, ik hoop dat u het huis lekker gezellig heeft gemaakt voor de feestdagen en dat u zichzelf een aangenaam glaasje sherry gunt, onder het genot van een warm zoemende thermostaat. Het viel me vorig jaar op dat de ijsbloemen op de ramen stonden. Nu begrijp ik dat u met de crisis en hoge gas- en olieprijzen uw steentje wilt bijdragen aan een duurzaam energieverbruik, maar dit gaat misschien wat ver. Het zou toch vervelend zijn als we u na de kerst als een stijfbevroren sneeuwpopje onder een wit uitgeslagen kerstboom zouden vinden!

Ik sprak onlangs met de dochter van de bloemist uit Dooyendal, die weer bevriend is met een klasgenoot van de zoon van buurvrouw Havergrot, en die vertelde dat u door een ongelukkig toeval op straat terecht bent gekomen. Wat moet dat voor u een onaangename verrassing geweest zijn (alhoewel ik de indruk kreeg dat buurvrouw Havergrot er minder rouwig om was). Klopt het dat u naar buiten was gestormd, omdat u dacht dat Stoker uw tuin aan het molesteren was? Volgens buurvrouw Havergrot was hij al netjes binnen, maar was in de tussentijd de deur dichtgevallen en was Foufou blijkbaar in een vlaag van verstandsverbijstering (of verlichting) tegen de deur gesprongen om de knip erop te doen.

Hoewel ik bij het horen van dit verhaal een kleine glimlach niet kon onderdrukken (want toegegeven, het moet een komisch gezicht zijn geweest), kan ik me uw paniek goed voorstellen. Zomaar buitengesloten in de kou! Hoe is Foufou er toch op gekomen om die knip erop te zetten? Dat zo’n beestje zo hoog kan springen, en zo behendig is! Dat leert hij toch niet bij de apporteertraining?

Maar goed, de buurvrouw had u in paniek rond het huis zien rennen, op zoek naar een open raam waarschijnlijk. Ze zei dat ze zelf even druk was met het poetsen van het zilver, dus dat ze u onmogelijk kon helpen. Had ze heel vervelend gevonden. Toen ze uren later klaar was met het zilver had ze nog een blik naar buiten geworpen en Foufou op de tafel zien dansen. Heel vreemd. Danst die hond tegenwoordig ook al? Die apporteertraining werpt blijkbaar toch z’n vruchten af.

Heel slim van u dat u uiteindelijk het wc-raampje heeft ingeslagen met een kei. Met uw magere lijf paste u daar natuurlijk makkelijk doorheen. Eind goed, al goed!

Met de kerstdagen kom ik niet langs, want ik heb verplichtingen bij vrienden en schoonfamilie. Met oud en nieuw zult u me zeer waarschijnlijk ook niet zien, want ik heb kaartjes voor een grandioos feest met champagne, kreeft en discomuziek (u weet wel, van die luide). Daarna ga ik nog een weekje wintersporten en zodra ik terug ben, zit mijn agenda al weer helemaal vol met werkafspraken. Maar misschien lukt het me om u in maart een vrolijk nieuwjaar te wensen.

 

Een knuffel aan Foufou en hartelijke wintergroeten,

 

Anne

Geef een reactie

