Holland’s Got Soul: Trijntje Oosterhuis

22 Mrt

Een nieuw geluid op The Lost Marble: Deuntjes-Dinsdag! Elke dinsdag goede muziek (naar mijn onbescheiden mening) in de etalage.

Als me tijdens een potje Triviant Hollandse Editie wordt gevraagd om tien Nederlandse artiesten te noemen, kom ik al snel uit op toppoppers als Marco Borsato, Guus Meeuwis, Jan Smit en de Palingvissers, René Froger en Miss Montreal, en meer van dat al. Vooruit, gooi ik Doe Maar en De Dijk erbij, en maak ik het af met Ilse DeLange. Niets mis mee, begrijp me niet verkeerd, maar wat ik me tot voor kort eigenlijk helemaal niet had gerealiseerd, is dat Nederland twee echte souldiva’s heeft. Van die klassieke.* De eerste kende ik al: Anouk. Deze rockchick heeft buiten de scheurende gitaren ook een heerlijk soulvol repertoire (luister maar eens hier, of lees De Nieuwe van Anouk).

Here’s miss Oosterhuis
Nummer twee (maar allerminst een runner-up) is Trijntje Oosterhuis. Eind februari was ik bij haar theaterconcert in de Amstelveense Schouwburg. We zaten op rij twee, lees: op de ongetwijfeld knalrood gelakte teennagels van Trijntje. Met niet meer dan een drummer, gitaris, bassist en pianist (geen backing vocals, dus) klonk het af en toe alsof we in een donkere nachtclub ergens in Harlem, NYC, zaten. Ze zong zo natuurlijk en warm, en met zo veel plezier, dat we echt niet stil konden blijven zitten. Er was niets gekunstelds aan haar optreden en alle nummers zong ze recht uit haar ziel, zoals alleen de echte, klassieke souldiva dat kan. Onze plek in de zaal droeg zeker bij aan de ervaring, want niets is mooier dan helemaal vooraan te staan bij een concert.

It ain’t over yet
Maar terwijl ik op zoek was naar een geschikt filmpje van La Oosterhuis voor dit blog, ontdekte ik zelfs nog een derde diva: Berget Lewis. Goede vriendin van Miss O; ze jammen veel (zo vertelde Trijntje tijdens het concert), en bovendien zijn ze samen als backing vocals te horen op Anouk’s nieuwe plaat Killer Bee (en te zien in de clip). Souldiva’s unite!

Knoop het in je oren: Holland’s Got Soul! Die niet onderdoet voor de oorspronkelijke Amerikaanse ‘zwarte’ soul. De Deun van deze Dinsdag is I’ll Be There, gezongen door Trijntje Oosterhuis en Berget Lewis tijdens The Hague Jazz op 11 juni 2010.

 

Ook naar Trijntje? Volgens haar agenda staat ze o.a. op 2 april in Leiden en op 27 en 28 april in Carré. Als het nog niet is uitverkocht, doe jezelf dan een verrassende lol en koop kaarten.

*In tegenstelling tot de jonge generatie moderne soul girls waar bijvoorbeeld Sabrina Starke toe behoort.

Geef een reactie

