De Nieuwe van Anouk

1 Mrt

Een nieuw geluid op The Lost Marble: Deuntjes-Dinsdag! Elke dinsdag goede muziek (naar mijn onbescheiden mening) in de etalage.

De allereerste Deuntjes-Dinsdag draag ik met liefde op aan Anouk, want die is deze week met een nieuw nummer gekomen: Killer Bee. Volgens haarzelf is dit niet de officiële eerste single van haar nieuwe plaat To Get Her Together, maar een lekker voorproefje om aan de fans te laten horen waar ze mee bezig is.

Luister zelf en swing mee in de kamer, onder de douche of tijdens het roeren in de soep: bij dit nummer kun je niet stil blijven zitten. Rockende funky soulblues of soulvolle bluesrockfunk; ik weet niet hoe muziekkenners dit noemen, maar ik vind de combinatie van stevige gitaren en de soulstem van Anouk echt te gek. En dit nummer is ook weer helemaal anders dan de meer bombastische singles die van het album For Bitter or Worse afkwamen.

In mei komt To Get Her Together uit, en in maart waarschijnlijk al de eerste single. Nu dus vast een smakelijk voorafje, waar ik waanzinnig bij zit te slekkeren! Hieronder vind je de onofficiële clip, die overigens erg leuk is: Anouk geeft ons een kijkje in de studio. We zien haar ontspannen jammen, opnemen en dollen met de producers en backing vocals Berget Lewis en Trijntje Oosterhuis (WIE ZIJN JE BACKING VOCALS?!?! Holy shit.).
(Tip: spits vooral je oren aan het einde van het nummer: Killer Bee sluit af met een knaller van een uithaal en supersnelle rap-achtige teksten.)

 

PS: Op dinsdagochtend 1 maart hing Anouk aan de telefoon bij Giel op 3FM, en vertelde ze uitgebreid over deze plaat en haar plannen. Relaxt, zonder poespas of drang om iets te bewijzen. En waarom zou ze ook? Volgens mij is ze nu weer helemaal in haar element na alle liefdesperikelen. En dat was niet alleen te horen in Killer Bee, maar ook zeker in het nummer Any Younger, dat ze via de telefoon afspeelde. SUPERfunky! Schuif door naar ca. 13’00.

Eén reactie to “De Nieuwe van Anouk”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Holland’s Got Soul: Trijntje Oosterhuis « The Lost Marble - maart 22, 2011

    […] Als me tijdens een potje Triviant Hollandse Editie wordt gevraagd om tien Nederlandse artiesten te noemen, kom ik al snel uit op toppoppers als Marco Borsato, Guus Meeuwis, Jan Smit en de Palingvissers, René Froger en Miss Montreal, en meer van dat al. Vooruit, gooi ik Doe Maar en De Dijk erbij, en maak ik het af met Ilse DeLange. Niets mis mee, begrijp me niet verkeerd, maar wat ik me tot voor kort eigenlijk helemaal niet had gerealiseerd, is dat Nederland twee echte souldiva’s heeft. Van die klassieke.* De eerste kende ik al: Anouk. Deze rockchick heeft buiten de scheurende gitaren ook een heerlijk soulvol repertoire (luister maar eens hier, of lees De Nieuwe van Anouk). […]

Geef een reactie

