In therapie

12 Nov

‘Eh, hallo. Ik ben Anne Douqué, enneh…’

Groep: ‘Hallo Anne Douqué!’

‘Ja, eh, hallo. Nou, eh, en ik ben dus al een week niet op een datingsite geweest.’

Groep: [juichen en klappen]

Therapeute: ‘Wat goed van je, Anne. Zou je dit een breakthrough willen noemen?’

‘Eh, nou, misschien wel.’

Therapeute: ‘Denk aan wat je geleerd hebt over duidelijk ja en nee zeggen tegen jezelf, Anne.’

‘Ja. Dan wel. Dus.’

Groep: [juichen en klappen]

Therapeute: ‘Kun je beschrijven hoe die breakthrough tot stand is gekomen?’

‘Nou, tja, na die sessie van vorige week, denk ik.’

Therapeute: ‘Over “Hoe maak ik mijn object van obsessie tot een object van spot zodat ik afstand kan nemen?” ’

‘Eh, ja. Die. Ik browste dus door de fotogalerij van de mannen, en toen zag ik dat er best wel, zeg maar, oenige foto’s tussen zaten.’

Therapeute: ‘Wil je die voorbeelden met ons delen? Dan kan de groep er ook iets van leren. Denk aan punt 5 van het 13,75-stappenplan, hè, “samenwerking”.’

Groep: ‘Samenwerking!’

‘Nou, er stond bijvoorbeeld een foto tussen van een jongen naast een zwembad in een kletsnatte bandplooibroek…’

Groep & therapeute: [lachen]

‘Enneh, ik zag ook een heleboel superrare mugshots. Van die kerels die met hun ongeschoren hoofd een foto maken van zichzelf achter de pc met hun webcam… met beroerd licht en wallen tot op hun kin…’

Groep: [lachen]

Therapeute: ‘Mensen, laat Anne even uitpraten. Denk aan de les van twee weken geleden, “Geef een ander de ruimte, dan krijg je ruimte terug”.’

‘En dan zijn er natuurlijk nog de namen die bij de foto’s horen, die zijn ook om te gillen. Hoezo noem je jezelf “Ketjapmanis” als je serieus op zoek bent naar een partner? Of dat je “Disneyprince” als nickname kiest en allesbehalve een sprookjessmoel hebt?’ [grinnik]

[grinnik]

[gieren van het lachen]

Therapeute: ‘Neem je tijd.’

‘De mooiste vond ik nog “MrT”: een kerel die in de verste verte  niets weghad  van die grote stoere neger met die gouden kettingen uit The A-Team. En “Dexter”, een jongen die precies op het gelijknamige tekenfilmfiguurtje leek. Nou ja, da’s dan tenminste reëel, hè?’

Groep & therapeute: [lachen]

‘Maar goed, ik denk dat ik nu wel bij stap 13,75 ben aangekomen.’

Groep & therapeute: [juichen en klappen]

‘Dat ik nu kan zeggen: ik ben KLAAR met INTERNETDATEN. Het is NIETS voor mij en ik zal mij vanaf nu alleen maar toeleggen op REAL LIFE FLIRTEN!’ [brede glimlach]

Groep & therapeute: [juichen en klappen]

‘Ja! Haha!’ [laat spierballen laat zien]

Groep & therapeute: [joelen en gaan op de stoelen staan]

‘ROT OP MET JE INTERNETDATEN! IK BEN GENEZEN! IK BEN HET LEKKERSTE WIJF TER WERELD EN DE MANNEN LIGGEN AAN MIJN VOETEN!’

Groep & therapeute: [springen elkaar huilend in de armen en vallen op hun knieën]

Therapeute: Zo te horen heeft deze breakthrough je genezing van je internetdateverslaving tot stand gebracht. Heel erg goed gedaan! Mensen, we nemen afscheid van Anne met een groot applaus, en volgende week zie ik jullie voor de speciale seminar “De vlinderview: maak je los van je beeldscherm en sla je vleugels uit om de mooie wereld die Het Echte Leven heet te verkennen.”

Groep & therapeute: [applaus]

NB: de namen en voorbeelden uit dit verhaal zijn allesbehalve verzonnen, integendeel. Ze komen van een bestaande datingsite, en ik geef ruiterlijk toe dat ik er smakelijk om heb gelachen. Mijn excuses voor de mannen die zich hier herkennen, maar dit was te leuk om niet te delen.

2 Reacties to “In therapie”

  1. Elsbeth november 12, 2010 bij 12:46 #

    haha, go anne! daten in real life! yihaw!!!

  2. Eva november 12, 2010 bij 16:13 #

    WHAHAHAHA, wat een heerlijk lachmoment weer hier @ work! Had het even nodig😀. Thanks god for funny familymembers! By the way, in de nrc next van woensdag stond een heel artikel over dat er meer gelachen moest worden. Twee tips, welke leuk zijn om in eigen fantasie uit te voeren:
    1. Kom op je werk. Loop door de gang. Doe net of je aan de telefoon bent en barst heel hard in lachen uit. Werkt aanstekelijk en brengt iedereen in een vrolijk humeur.
    2. Richt je eigen ‘Anonieme Humor’-clubje op. Die anonieme leuke dingen doet, zoals een ontbijt klaarzetten oid. En dat niemand dan weet wie dat heeft gedaan, gniffel gniffel.

Geef een reactie

