The Finale Part II: Monterey and Big Sur

5 Okt

Waar: HI Hostel Monterey en HI Hostel Cambria
Wanneer: respectievelijk maandag 27 sep en 29-30 september, en 28 september

Hoewel we meer dan welkom waren om bij Fabian te blijven, wilde ik maandag graag doorreizen naar Monterey, dat op het schiereiland ten zuiden van SF ligt, om vandaaruit een trip langs het kustgedeelte van Highway 1, oftewel Big Sur, te maken. Julia zou pas op de 30ste vertrekken vanuit SF om in Iowa een vriendin op te zoeken, en aangezien Fabian zelf een paar dagen naar Texas moest, besloot Julia om met me mee te gaan naar Monterey. Yay! Superleuk om nog wat langer met elkaar op te trekken.

Zo gezegd, zo gedaan: vooraf online een huurauto gereserveerd voor dinsdag en woensdag (‘Hoeveel? 55 euro inclusief alles? Meent u dat nou?’), hostel voor 1 nacht geboekt en op maandagochtend vroeg richting Monterey vertrokken.

Nu kan ik uitgebreid uitwijden over de zogenaamde authentieke sfeer van Monterey (voornamelijk beroemd om Cannery Row, de havenbuurt waar ooit de sardines werden gevangen en ingeblikt, en om het verblijf van Jack Kerouac en andere beat poets aldaar), maar dat doe ik niet. Monterey is namelijk behoorlijk lelijk en toeristisch, op sommige plekken zelfs ronduit treurig. Maar er was een PRACHTIG aquarium (roggen, zeesterren en zeekomkommers geaaid) en een fijn terrasje met goede koffie, dus het zou onze tijd wel duren.

Budweiser truck @ Cannery Row. Typically American...

Huge fishtank @ Monterey Bay Aquarium

Jellyfish @ Monterey Bay Aquarium

Sea dragon @ Monterey Bay Aquarium

Op dinsdagochtend vroeg naar het luchthaventje voor de huurauto (‘U weet zeker dat het maar $55 is? Echt? Inclusief alles? U hebt geen zonnesteek ofzo?’) en op naar Big Sur.

Big Sur, Hway 1. Breathtaking views!

(gepaste pauze)

Beach @ Molera State Park

Big Sur coastline

Do you spot the small waterfall pouring from the cliffs left?

Ja, het is echt zo mooi. Ja, hier wil je wonen. Ja, hier wil je je huwelijksnacht bij zonsondergang en onder de sterrenhemel beleven. Ja, dit is het mooiste stuk kust dat ik ooit gezien heb. En ja, de foto’s halen het niet bij het echte utizicht over de rotsen, laat staan dat ze de geuren van het zoute water of de eucalyptusbomen overbrengen, of het geluid van donderde golven tegen de rotspartijen. Het was simpelweg onbeschrijflijk.

Watching the sunset @ Ragged Point...

... which looked like this

Die nacht verbleven we in het hostel in Cambria: toen we het bordje ‘Cambria’  passeerden, schoot het Julia ineens te binnen dat er daar een hostel was. En wat voor een: een schattig wit huisje, met een fleurig tuintje en een schommelbank buiten, en binnen dikke tapijten en de leukste interieuritems. Alsof we in een Engels landhuisje waren beland. Natuurlijk doe je dan wat elke Nederlander doet: je scoort bier om het buiten op te drinken! In ons geval kochten we 2 MEGAgrote flessen Corona, die we lekker opsmikkelden al schommelend op de bank. Bovendien hadden we iets te vieren: Jules was op die dag precies 4 maanden in de USA. Een soort verjaardag dus.

Celebrating Jules' "birthday" with HUGE coronas

Breakfast!

Nadat we de volgende ochtend heerlijk in de tuin ontbeten hadden met versgebakken brood, maakten we ons op voor de terugtocht. Overal langs de route van Big Sur zijn plaatsen waar je je auto aan de kant kunt zetten om van het uitzicht te genieten, en er waren er nog een paar die we niet gehad hadden. Uiteindelijk bleek dat we (opnieuw) reuze mazzel hadden gehad: het was vandaag een stuk heiiger/mistiger, en ook een stuk drukker. Met een stel beppende toeristen of een groepje mannen met grote, brullende Harleys (overduidelijk in midlife crisis) kun je je minder concentreren op het uitzicht. Desalniettemin opnieuw ongelooflijk genoten – ik wilde dat ik er eeuwig rond kon blijven rijden. Maar Jules zou die middag rond 5 uur de bus terug naar Palo Alto nemen, om op donderdag naar Iowa te vliegen.

Dat betekende dus weer afscheid nemen… ik had voor Jules een pakketje samengesteld met briefjes, kaartjes en een geluksdollar, als souvenir van onze 2 (!) weken samen. Zij had op haar beurt een ongelooflijk lieve kaart geschreven om me te bedanken dat ik haar Crater Lake-droom had waargemaakt. Dat was dus onmiddellijk janken!

Bye Jules! Gonna miss you!

Eenmaal bij de bushalte kon ik het enigszins drooghouden, maar toen ik terugliep naar de auto om deze terug te brengen gingen de sluizen weer open. Ineens was ik weer alleen! Niemand om lekker mee te kletsen of plannen mee te smeden! Het was echt bijzonder dat we 2 weken samen hadden opgetrokken en het voor elkaar hadden gekregen om dikke homies te worden. Het leek haast alsof we elkaar al jaren kenden. Dus ja, dat opgeteld bij het feit dat ik afscheid nemen vreselijk vind, was het dus flink blubberen.

Maar de trip wacht niet! Voor donderdag had ik een walvistocht geboekt, waar ik me erg op verheugde – wanneer krijg je nou heuse walvissen op 20 meter afstand te zien? Nou, praktisch nooit, want het mistte zo erg dat we de eerste 2 uur hebben rondgevaren in een poging om in een helderder gebied te komen. Toen we daar eenmaal waren en we daadwerkelijk een walvis spotten, hadden we maar weinig tijd om hem goed te bekijken, aangezien we ook weer twee uur terug moesten. Goh, dat was me de $45 wel waard zeg…

Humpback with mouth open, catching krill

Als een diepgevroren tilapiafiletje kwam ik weer in de haven terug, en snakte naar koffie in de zon. Gelukkig was het zonneterras van dag 1 in Monterey niet ver, en als je dan ook nog uitgebreid versierd word door de bruinogige-half-Portugese-half-Puerto Ricaanse-barista-die-eigenlijk-brandweerman-in-opleiding-is, zeg ik: ppppppprrrrrimmmmmaaaaaa!

Eén reactie to “The Finale Part II: Monterey and Big Sur”

  1. Norma oktober 8, 2010 bij 15:14 #

    En van die lekkere bruinogige barista is dan weer geen foto …??? dit riekt naar censuur!
    x

Geef een reactie

